Wydrukuj tę stronę

Fenomen kolagenu

By sierpień 04, 2020 1085
collibre.eu collibre.eu

Kolagen to składnik wielu produktów kosmetycznych, które mają pomóc przywrócić nam młodzieńczy blask. Właśnie dlatego potocznie nazywany jest „białkiem młodości”. Wielu z nas nie wie, że ma on jednak o wiele istotniejsze znaczenie dla organizmu. Tak naprawdę kolagen zasługuje na nazwę „białka witalności”.

Czym jest kolagen?

Kolagen to najważniejsze białko występujące w ludzkim ciele. Stanowi aż 30% całkowitej masy białka ludzkiego i 70% masy białek skóry. W organizmie człowieka występują struktury zbudowane z kolagenu, które tworzą tzw. włókna kolagenowe. Cechuje je bardzo wysoka odporność na rozciąganie. To właśnie z tego powodu kolagen stanowi fundamentalny budulec skóry, ścięgien, kości, stawów czy wiązadeł.  Dzięki niemu możemy zginać ręce czy stawiać kroki – energicznie, szeroko i co najważniejsze - bez bólu.

Gdzie wykorzystuje się kolagen?

Większość osób wskazuje, że kolagen jest powiązany z elastycznością skóry. Dzięki swojej rozciągliwości, chroni skórę przed utratą jędrności czy pojawieniem się rozstępów. Po 25. roku życia organizm zaczyna tracić zdolność jego odbudowy (przyjmuje się, że z każdym rokiem życia ubywa aż 1% kolagenu w ciele). Dlatego branża kosmetyczna i farmaceutyczna oferują suplementy zawierające kolagen, które mają uzupełnić jego braki w organizmie i przywrócić nam utraconą elastyczność. Od niedawna kolagen zaczyna przeżywać drugą młodość. Odkrywane są kolejne jego zalety i wpływ, jaki ma na nasze zdrowie i witalność.

Jak kolagen wpływa na zdrowie?

Kolagen bierze udział w podstawowych funkcjach życiowych niemal wszystkich układów i narządów. Pełni ważną funkcję w układzie odpornościowym człowieka. Niedobór tego białka objawia się m.in. utratą sprawności stawów, słabszą kondycją skóry, włosów i paznokci, niższą zdolnością do regeneracji organizmu po wysiłku fizycznym, dysfunkcjami w obrębie aparatu ruchu oraz w pracy tkanek i narządów, dla których kolagen i substancje współdziałające pełnią funkcje strategiczne. Niebezpieczne dla zdrowia i życia są też zaburzenia w układzie odpornościowym, gdzie kolagen pełni funkcję obronną – ogranicza wnikanie i rozprzestrzenianie się ciał patogennych (czyli toksyn środowiskowych), drobnoustrojów i komórek nowotworowych. Odpowiedni poziom kolagenu poprawia wydolność fizyczną organizmu i podwyższa wytrzymałość na nadmierne przeciążenie ścięgien, wiązadeł i stawów. Przyspiesza też zdolność organizmu do regeneracji po urazach czy przebytych operacjach.

Jakie produkty są bogate w kolagen?

Do 25. roku życia kolagen jest produkowany przez ludzki organizm. Niestety z czasem ciało zatraca tę zdolność, stąd konieczne jest przyjrzenie się, czy aby na pewno nasza codzienna dieta uzupełnia niedobór tego białka. Warto wtedy sięgnąć po wszelkiego rodzaju produkty zawierające żelatynę – galaretki czy salceson. Zanim jednak nagotujesz tygodniowy zapas zimnych nóżek, pamiętaj o umiarze! Dania te mają sporo tłuszczu, który znowu wpływa na podwyższenie poziomu cholesterolu. Co gorsza, z upływem lat, spożywanie żelatyny nie będzie wystarczającym rozwiązaniem. W przypadku kobiet, kolagen przestaje być całkowicie produkowany przez organizm w okresie menopauzy. Dla mężczyzn graniczną datą są z reguły 60. urodziny. Wtedy konieczne jest sięgnięcie po suplementy.

Co z suplementacją kolagenu?

To idealne rozwiązanie dla każdego po 25. roku życia. Na początku można sięgać po produkty spożywcze, które są źródłem kolagenu bądź suplementy o niższej dawce tego białka. Jednak po 60-stce koniecznie trzeba zwiększyć porcję. Wielu producentów będzie kusiło nas pochodzeniem kolagenu, informując o korzyściach płynących z tego tytułu. Z reguły kolagen pochodzi z jednego ze źródeł: ryby, wołowiny lub wieprzowiny. Różnice pojawiają się nieznacznie w składzie aminokwasów (na korzyść kolagenu rybiego), ale są tak minimalne, że można się pokusić o stwierdzenie, że pochodzenie nie ma większego znaczenia. To co ma znaczenie, to hydroliza kolagenu. Czyli – na jak małe „kawałeczki” został podzielony łańcuch białkowy jakim jest kolagen, tak aby był łatwo i szybko przyswajalny. Wiadomo, że im mniejsze cząsteczki, tym lepiej się wchłaniają w przewodzie pokarmowym. Działa to dokładnie tak samo, jak spożywanie posiłków. Zanim przełkniemy kęs bułki, musimy go najpierw pogryźć na drobną papkę. Dzięki temu łatwiej jest nam ją zjeść, a wartości odżywcze lepiej się wchłaniają. Obecnie najwyższą hydrolizą jest 2000Da (dwa tysiące daltonów). Wchłanialność kolagenu na tym poziomie hydrolizy wynosi aż 95%!

Kolagen i co jeszcze?

Z upływem lat w organizmie zaczyna brakować nie tylko kolagenu. Aby zachować zdrowie i witalność, koniecznie trzeba też zadbać o przyjmowanie codziennej dawki składników odżywczych. Witamina A jest niezbędna w procesie widzenia, wspiera układ immunologiczny i pomaga zapobiegać rozwojowi nowotworów. Witaminy z grupy B są odpowiedzialne za poprawne działanie układu nerwowego. Łagodzą napięcie nerwowe i poprawiają sprawność intelektualną. Do tego każda witamina B osobno również potrafi wiele zdziałać. Dla przykładu witamina B1 (tiamina) wpływa na rozwój kości, witamina B5 (kwas pantotenowy) bierze udział w procesach związanych z przemianą energetyczną w organizmie, a witamina B9 (kwas foliowy) zapobiega defektom wrodzonym. Witamina C wspomaga układ krwionośny, witamina D wzmacnia kości i zęby, a witamina E to wyjątkowo silny przeciwutleniacz. Do tego wszystkiego dochodzi też krzem, który pełni istotną rolę w tworzeniu się struktur kości.

Czy istnieje suplement idealny?

Żaden suplement nie przywróci nam w 100% młodzieńczego blasku ani sprawności fizycznej sprzed lat. Jednak odpowiedni produkt znacznie wpłynie na codzienną kondycję i pomoże wzmocnić witalność naszego organizmu. Należy wybrać suplement, który posiada kolagen otrzymany z procesu hydrolizy na poziomie 2000Da. Do tego należy pamiętać, że składniki odżywcze są o wiele lepiej przyswajalne w postaci płynów, dlatego warto rozeznać się w ofercie napojów kolagenowych. Te, które dodatkowo są wzbogacone o zestaw witamin, wybijają się jakością na tle konkurencji. 

Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Ostatnio zmieniany wtorek, 04 sierpień 2020 19:27

Najnowsze od Agata Rucińska