Fenomen kolagenu

By sierpień 04, 2020 1077
collibre.eu collibre.eu

Kolagen to składnik wielu produktów kosmetycznych, które mają pomóc przywrócić nam młodzieńczy blask. Właśnie dlatego potocznie nazywany jest „białkiem młodości”. Wielu z nas nie wie, że ma on jednak o wiele istotniejsze znaczenie dla organizmu. Tak naprawdę kolagen zasługuje na nazwę „białka witalności”.

Czym jest kolagen?

Kolagen to najważniejsze białko występujące w ludzkim ciele. Stanowi aż 30% całkowitej masy białka ludzkiego i 70% masy białek skóry. W organizmie człowieka występują struktury zbudowane z kolagenu, które tworzą tzw. włókna kolagenowe. Cechuje je bardzo wysoka odporność na rozciąganie. To właśnie z tego powodu kolagen stanowi fundamentalny budulec skóry, ścięgien, kości, stawów czy wiązadeł.  Dzięki niemu możemy zginać ręce czy stawiać kroki – energicznie, szeroko i co najważniejsze - bez bólu.

Gdzie wykorzystuje się kolagen?

Większość osób wskazuje, że kolagen jest powiązany z elastycznością skóry. Dzięki swojej rozciągliwości, chroni skórę przed utratą jędrności czy pojawieniem się rozstępów. Po 25. roku życia organizm zaczyna tracić zdolność jego odbudowy (przyjmuje się, że z każdym rokiem życia ubywa aż 1% kolagenu w ciele). Dlatego branża kosmetyczna i farmaceutyczna oferują suplementy zawierające kolagen, które mają uzupełnić jego braki w organizmie i przywrócić nam utraconą elastyczność. Od niedawna kolagen zaczyna przeżywać drugą młodość. Odkrywane są kolejne jego zalety i wpływ, jaki ma na nasze zdrowie i witalność.

Jak kolagen wpływa na zdrowie?

Kolagen bierze udział w podstawowych funkcjach życiowych niemal wszystkich układów i narządów. Pełni ważną funkcję w układzie odpornościowym człowieka. Niedobór tego białka objawia się m.in. utratą sprawności stawów, słabszą kondycją skóry, włosów i paznokci, niższą zdolnością do regeneracji organizmu po wysiłku fizycznym, dysfunkcjami w obrębie aparatu ruchu oraz w pracy tkanek i narządów, dla których kolagen i substancje współdziałające pełnią funkcje strategiczne. Niebezpieczne dla zdrowia i życia są też zaburzenia w układzie odpornościowym, gdzie kolagen pełni funkcję obronną – ogranicza wnikanie i rozprzestrzenianie się ciał patogennych (czyli toksyn środowiskowych), drobnoustrojów i komórek nowotworowych. Odpowiedni poziom kolagenu poprawia wydolność fizyczną organizmu i podwyższa wytrzymałość na nadmierne przeciążenie ścięgien, wiązadeł i stawów. Przyspiesza też zdolność organizmu do regeneracji po urazach czy przebytych operacjach.

Jakie produkty są bogate w kolagen?

Do 25. roku życia kolagen jest produkowany przez ludzki organizm. Niestety z czasem ciało zatraca tę zdolność, stąd konieczne jest przyjrzenie się, czy aby na pewno nasza codzienna dieta uzupełnia niedobór tego białka. Warto wtedy sięgnąć po wszelkiego rodzaju produkty zawierające żelatynę – galaretki czy salceson. Zanim jednak nagotujesz tygodniowy zapas zimnych nóżek, pamiętaj o umiarze! Dania te mają sporo tłuszczu, który znowu wpływa na podwyższenie poziomu cholesterolu. Co gorsza, z upływem lat, spożywanie żelatyny nie będzie wystarczającym rozwiązaniem. W przypadku kobiet, kolagen przestaje być całkowicie produkowany przez organizm w okresie menopauzy. Dla mężczyzn graniczną datą są z reguły 60. urodziny. Wtedy konieczne jest sięgnięcie po suplementy.

Co z suplementacją kolagenu?

To idealne rozwiązanie dla każdego po 25. roku życia. Na początku można sięgać po produkty spożywcze, które są źródłem kolagenu bądź suplementy o niższej dawce tego białka. Jednak po 60-stce koniecznie trzeba zwiększyć porcję. Wielu producentów będzie kusiło nas pochodzeniem kolagenu, informując o korzyściach płynących z tego tytułu. Z reguły kolagen pochodzi z jednego ze źródeł: ryby, wołowiny lub wieprzowiny. Różnice pojawiają się nieznacznie w składzie aminokwasów (na korzyść kolagenu rybiego), ale są tak minimalne, że można się pokusić o stwierdzenie, że pochodzenie nie ma większego znaczenia. To co ma znaczenie, to hydroliza kolagenu. Czyli – na jak małe „kawałeczki” został podzielony łańcuch białkowy jakim jest kolagen, tak aby był łatwo i szybko przyswajalny. Wiadomo, że im mniejsze cząsteczki, tym lepiej się wchłaniają w przewodzie pokarmowym. Działa to dokładnie tak samo, jak spożywanie posiłków. Zanim przełkniemy kęs bułki, musimy go najpierw pogryźć na drobną papkę. Dzięki temu łatwiej jest nam ją zjeść, a wartości odżywcze lepiej się wchłaniają. Obecnie najwyższą hydrolizą jest 2000Da (dwa tysiące daltonów). Wchłanialność kolagenu na tym poziomie hydrolizy wynosi aż 95%!

Kolagen i co jeszcze?

Z upływem lat w organizmie zaczyna brakować nie tylko kolagenu. Aby zachować zdrowie i witalność, koniecznie trzeba też zadbać o przyjmowanie codziennej dawki składników odżywczych. Witamina A jest niezbędna w procesie widzenia, wspiera układ immunologiczny i pomaga zapobiegać rozwojowi nowotworów. Witaminy z grupy B są odpowiedzialne za poprawne działanie układu nerwowego. Łagodzą napięcie nerwowe i poprawiają sprawność intelektualną. Do tego każda witamina B osobno również potrafi wiele zdziałać. Dla przykładu witamina B1 (tiamina) wpływa na rozwój kości, witamina B5 (kwas pantotenowy) bierze udział w procesach związanych z przemianą energetyczną w organizmie, a witamina B9 (kwas foliowy) zapobiega defektom wrodzonym. Witamina C wspomaga układ krwionośny, witamina D wzmacnia kości i zęby, a witamina E to wyjątkowo silny przeciwutleniacz. Do tego wszystkiego dochodzi też krzem, który pełni istotną rolę w tworzeniu się struktur kości.

Czy istnieje suplement idealny?

Żaden suplement nie przywróci nam w 100% młodzieńczego blasku ani sprawności fizycznej sprzed lat. Jednak odpowiedni produkt znacznie wpłynie na codzienną kondycję i pomoże wzmocnić witalność naszego organizmu. Należy wybrać suplement, który posiada kolagen otrzymany z procesu hydrolizy na poziomie 2000Da. Do tego należy pamiętać, że składniki odżywcze są o wiele lepiej przyswajalne w postaci płynów, dlatego warto rozeznać się w ofercie napojów kolagenowych. Te, które dodatkowo są wzbogacone o zestaw witamin, wybijają się jakością na tle konkurencji. 

Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Ostatnio zmieniany wtorek, 04 sierpień 2020 19:27